Samkönade äktenskap splittrar Svenska kyrkan

Att alla människor har samma värde innebär inte att alla relationer i kristen förståelse kan kallas äktenskap. Svenska kyrkan och de övriga 38 samfunden i Sverige som har vigselrätt.

har full frihet att ha ett annat äktenskapsbegrepp än den lag som beslöts av riksdagen i maj.

Kristdemokrater i Svenska kyrkan anser liksom många andra att begreppet äktenskap endast kan användas för att benämna relationen mellan en man och en kvinna enligt Jesu ord i Matteus 19:4-6 ” Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna?

Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. ”I äktenskapet kan livet föras vidare mellan de två makarna."

I Luthers lilla katekes står det: ”Äktenskapet är instiftat av Gud som vid människans skapelse förordnade att en man och en kvinna skulle såsom äkta makar leva tillsammans till inbördes bistånd samt släktets förökelse och uppfostran.”

I Föräldrabalkens första paragraf knyter lagstiftningen samman människans biologiska och sociala ursprung.” Är vid barnets födelse modern gift, skall mannen i äktenskapet anses som fader. ”Det fungerar inte för enkönade par. Det förutsätter i så fall att den nya definitionen av äktenskap innefattar tre parter och att en av dessa tre samtidigt kan vara vigd i ett annat äktenskap. Kristdemokrater i Svenska kyrkan anser att det är viktigt att behålla faderskapspresumtionen som en grundläggande del av äktenskapet. Om eftersträvad likhet ska kunna upprätthållas mellan enkönade och tvåkönade par måste i annat fall blodprov eller medgivande under sanningsförsäkran av en utpekad fader bli obligatorisk vid varje födsel. Barnets rätt att få veta sitt ursprung skapar i det enkönade förhållandet en situation där barn måste räkna med tre föräldrar.

Man ska vara uppmärksam när stora reformer genomförs, vilka konsekvenser de kan få i framtiden. Frågan om äktenskapet splittrar nu hela Svenska kyrkan med dess inomkyrkliga rörelser; bland andra laestadianismen och EFS. Sprickan går också rakt genom våra biskopar, präst- och diakonkollegier, musiker, gudstjänstfirare och det breda lagret av kyrkotillhöriga.

Kanske inte ens Svenska kyrkan får behålla vigselrätten på sikt. Äktenskap i juridisk mening har traditionellt reglerat arv och avkomma. I dag regleras detta i lagstiftningen och därmed hör frågorna, precis som alla juridiska avtal mellan två parter hemma i civilrätten.

Svenska kyrkan har nu ändrat sin lära utifrån samhällets beslut. Vi har fått en annan kyrka.

Helén Lindbäck, präst

Kristdemokrater i Svenska kyrkan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0